23 januari 2022

Wat kosten die Google advertenties nou echt?

2 min read

Ben jij een beginnende ondernemer en wil je graag snel, veel verkopen? Google advertenties, ook wel Google Ads genoemd, zorgen er voor dat je vindbaar bent en zo meer kan verkopen. Want wist je dat wel 19% van de zoekers op Google op een advertentie klikken? Hier lees je alles wat je moet weten over Google advertenties en hoe veel ze nou echt kosten.

Wat is Google en hoe werkt het allemaal?

Misschien ben je helemaal nieuw met SEO en Google Ads en vraag jij je af waar het allemaal om draait. Want wat is Google, wat is SEO en waarbij speelt Google Ads een rol? Voordat je bezig gaat met advertenties, moet je wel het een en ander weten.

Google is een zoekmachine. Je kunt er allerlei informatie bij opzoeken. Dat heb je vast wel eens gedaan; je wilt iets weten en typt een zoekterm in. Vervolgens geeft Google jou een lijst vol met resultaten. Je klikt op één van de bovenste resultaten en vindt zo jouw informatie. Met SEO optimaliseren mensen hun websites, speciaal voor deze zoekmachines zoals Google. Door bepaalde aspecten toe te passen en in te spelen op SEO-factoren, kom je bovenaan in de zoekresultaten te staan.

Google Ads is heel wat anders. Daarbij betaal jij Google, zodat jij boven in de zoekresultaten komt te staan. Als je iets zoekt op Google, zie je ook een klein knopje staan met “advertenties” dit zijn dus betaalde zoekopdrachten. Deze manier van adverteren wordt ook wel SEA genoemd.

Het verschil tussen SEO en SEA is dus dat je bij SEO om een natuurlijke manier bovenaan komt te staan en bij SEA betaal je ervoor.

Hoe werkt de betaling van Google Ads?

Bij Google Ads heb je niet één vaste prijs. Google werkt namelijk met een biedsysteem. De hoogste bieder krijgt het beste plekje. Dit betekent dat wanneer de vraag stijgt, ook de prijzen stijgen. Deze prijzen gaan per click. (CPC) Dus, elke keer als een zoeker op jouw website klikt, betaal je een bedrag. Dit bedrag hangt van een aantal factoren af. Bijvoorbeeld het zoekvolume, (hoe vaak het zoekwoord wordt gezocht) het aantal zoekwoorden, het gebied waarin je adverteert, de concurrentie, de positie en de kwaliteit van jouw campagne.

Om zoveel mogelijk winst te krijgen van jouw Google advertenties, heb je een strategisch plan nodig dat werkt voor jouw bedrijf. Hierbij is het handig om het inschakelen van een specialist te overwegen.

De voordelen van Google Ads

Met Google Ads hoef je niet iemand in te schakelen die de SEO voor je regelt. Hoewel SEO op de lange termijn veel resultaat oplevert, wil je ook graag directe resultaten zien. Zeker wanneer je net begint met een onderneming, is het fijn om meteen al bovenaan te staan. SEO heeft hier tijd voor nodig en met Google Ads sta je gelijk al bovenaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *